شبکه های اجتماعی

صلوات‌آباد دروازه‌ی گردشگری کردستان ايران

5 /  مهر  /  1394  شمسي

گردشگری ناچار است برای توسعه‌ی خود، از تمرکز در داخل شهر سنندج آن‌هم روی چند خانه قديمي دست بر دارد و به جاذبه‌های موجود در اطراف سنندج توجه نموده و روی
آن‌ها سرمايه گذاری  بنمايد. کافيست فقط ده کيلومتر به سمت شرق سنندج حرکت کنيم، تا با انبوهي از جاذبه‌های توريستي درصلوات‌آباد روبرو شويم! آری، موقعيت خاص
جغرافيائي و تاريخ چهارصد ساله‌ی پر از  حوادث کم نظير و استثنائي، صلوات‌آباد را در منطقه‌ی کردستان ايران منحصر به‌فرد گردانيده که در مسير توسعه‌ی  صنعت گردشگری
جايگاهي ويژه دارد. با توجه به جاذبه‌های موجود فراوان در ابعاد مختلف طبيعي، مذهبي، هنری و علمي، صلوات‌آباد پتانسيل لازم برای تبديل به يک قطب گردشگری را دارا مي‌باشد.

چشم‌اندازهای طبيعي برای مسافران جهانگرد در جاده‌ی پرتردّد گردنه‌ی مشهور صلوات‌آباد، زمينه ساز هنرنمائي برای عکاسان و فيلم‌برداران و نقاشان بوده و با مهيّا کردن امکانات

در آن‌جا که  در آينده‌ی نزديک يکي از محلات شهر سنندج خواهد شد، مي‌توان گردشگران را برای ساعت‌ها در داخل صلوات‌آباد سرگرم نمود.

مختصری از تاريخچه‌ی صلوات‌آباد در کتاب شجره الخواص لتذکارالناس با داستانهای عجيب و اقدام شيخ شهاب‌الدين نهری به جابه‌جا نمودن ده کهن نمان به محل فعلي صلوات‌آباد

و درست  کردن مسجد جامع روستا به‌د‌ست نوه‌ی او مولانا سيد ابراهيم و اشتهار نعلين يادگار پيامبر اسلام که نسل به نسل نگهداری شده و اکنون در اولين موزه شخصي کردستان

ايران يعني موزه‌ی فواد  قرار دارد قابل ملاحظه است. موسيقي جاوداني و صدای بي همتای سيد علي اصغر کردستانی که آرام‌گاه او در قبرستان تايله در داخل صلوات‌آباد قرار

دارد، شاخص حضور هنرمندان زيادی در صلوات‌آباد است. در بعد علمي نيز با ايجاد موقعيت استثنائي جهت برپائي مرکز پژوهش و تحقيقات علمي MPT - FOAD  يعني

( ام پي تي فواد )  توسط اين‌جانب مي‌تواند شروعي برای جذب توريست و کارآفريني و  توسعه‌ی گردشگری کردستان ايران باشد.          والسلام    سيد محمد فواد    ابراهيمي

مرکز پژوهش و تحقيقات علمي فواد

سيد محمد فواد    ابراهيمي

مدرس بازنشسته‌ی رياضيات و كامپيوتر دانشگاه فرهنگيان سنندج

19  /  خرداد /  1394  شمسي

مقدمه:  به‌منظور حفظ و نگه‌داری آثار متعدد ميراث فرهنگي و علمي منحصربه‌فرد موجود در روستای صلوات‌آباد سنندج و هم‌چنين ايجاد زمينه برای ترويج علم و اشاعه‌ی فرهنگ سعادت‌بخش جامعه و با توجه به پتانسيل غني و در اختياربودن همه‌ی پارامترهای ذيربط و عوامل سازنده، ضرورت دارد يک مرکز پژوهش و تحقيقات علمي  شامل کتاب‌خانه و بايگاني عظيم اسناد علمي و موزه‌ی آثار و گنجينه‌هائي چون  يادگار 1400 سال پيش از پيامبر اسلام (ص) و بسياری اشياء قديمي از زندگي خانواده‌های کردستاني و به‌ويژه سنندج و روستاهای تابعه، خانه‌ی موسيقي کردستان ايران و پايگاه و بايگاني اسناد علمي و آموزشي انجمن رياضي کردستان، در ضلع شرقي ميدان بابا سيد ابراهيم در قلب روستای صلوات‌آباد تاًسيس و راه اندازی گردد.

پلان موقعيت: از آن‌جا که روستای صلوات‌آباد در مسير جاده‌ی حياتي و پر تردّد سنندج – تهران و دقيقاً دروازه‌ی شرقي شهرستان سنندج به‌سوی پايتخت و مرکز کشور ايران مي‌باشد و اکثر قريب به تمام مسافران و گردشگران به استان کردستان از اين مسير وارد سنندج مرکز استان مي‌شوند و بنا به وجود مناظر طبيعي و چشم‌اندازهای زيبا به‌خاطر گردنه‌ی مشهور صلوات‌آباد و نيز وجود مقبره‌های رجال برجسته‌ی عرفاني و رباني بابا شهاب‌الدين و بابا سيد ابراهيم و بودن نعلين پيامبر اسلام در خانقاه مرحوم حاج سيدمحمدکاظم ابراهيمي و زادگاه عالماني که در ترويج علم سهم بسزائي در کردستان ايران داشته‌اند و ماًوای هنرمندان صاحب‌نامي چون سيدعلي‌اصغر کردستاني، صلوات‌آباد دارای ويژگي‌های اساسي برای جذب گردشگران داخلي و توريست مي‌باشد.

امکانات زيرساخت ساختماني:  اهدای حدود يک هکتار زمين در بهترين موقعيت جغرافيائي مشرف بر ميدان بابا سيد ابراهيم از ضلع شرقي، از جانب سيد محمد فواد ابراهيمي  به بخش گردشگری سازمان ميراث فرهنگي استان کردستان، مهم‌ترين و اساسي‌ترين امکانات برای اجرای تاًسيس مرکز پژوهش و تحقيقات مورد نظر بوده که قيمت زمين ميلياردها تومان ارزش دارد. ناگفته نماند که در جهت احداث سالن مسجد‌آسا برای جايگاه نعلين پيامبر اسلام در جنب مرکز پژوهش و تحقيات فواد، کمک‌های مردمي را نبايد ناديده گرفت.

ساختمان مرکز پژوهش:  يک ساختمان مدوّر با حداقل سه طبقه در زميني با مساحت حدود هزار مترمربع با مصالح آهن و بتون آرمه با طرحی قلعه مانند که طبقه‌ی اوّل آن به سينما و خانه‌ی موسيقي کردستان ايران و طبقه‌ی دوم به موزه‌ی اشياء قديمي يعني بزرگ‌ترين موزه‌ی کردستان شناسي و طبقه‌ی سوم آن به کتاب‌خانه و بايگاني اسناد علمي و پايگاه انجمن رياضي کردستان ايران و قسمت اداری باشد، از معمار و مهندس حاذق و توانا درخواست مي‌شود تا نقشه‌ی جامع و هنرمندانه‌ای برای آن تهيه نمايد. ساخت سالن جايگاه برای نعلين در جوار مرکز پژوهش و تحقيقات مد نظر بوده و با محوطه‌سازی مناسب  امنيت مجتمع تاًمين مي‌گردد. وجود درختان گردو با قدمت صدها سال که در مرز زمين قرار دارند، محوطه را بسيار تماشائي ودلربا خواهند نمود.

محصول و درآمدزائي:  اين مرکز پژوهش و تحقيقات که به‌طور کامل و به‌صورت انتقال سند رسمي جزو اموال ميراث فرهنگي خواهد شد. البته تحت شرائط خاص که در هيچ زماني مورد دخل و تصرف و تغيّر کاربری قرار نمي‌گيرد و به‌غير از آن‌چه در اساسنامه‌ی " ام پي تي فواد " درج شده است عمل نمي‌گردد. گذشته از ثمرات بي‌حد و حصر معنوی و ترويج علم رهائي‌بخش انسان از درد و رنج و نهايتاً آوردن سعادت برای جامعه و ضمن اشتغال‌زائي برای تعداد زيادی از افراد واجد‌الشرائط که نوعي کارآفريني است، درآمد سرشاری به‌صورت مستمر و افزاينده نصيب مردم صلوات‌آباد  و سازمان ميراث فرهنگي استان کردستان خواهد نمود.

ميزان هدايای فواد:  اهدائي چند ميلياردی اين‌جانب علاوه بر يک هکتار زمين فوق‌الذکر، تمامي کُتب شامل کتاب‌خانه‌ی چند صد ساله‌ی خانوادگي به‌جا مانده از پدر بزرگ فواد مرحوم حاج سيد کاظم و هزاران جلد کتاب و جزوات علوم جديد و اسناد فراوان علمي که در طول عمر پُر برکت خود که به تحصيل دائم و تدريس علوم رياضي و کامپيوتر سپری شده و با زحمات بسيار زياد و هزينه‌های کلان خريداری و فراهم گرديده و قيمت‌گزاری بيش از يک ميليارد تومان بر آن‌ها خيلي ناچيز است و تمامي اشياء موزه‌ی شخصي فواد خواهد بود.

موزه‌ی شخصي فواد:  کاملاً بديهي و آشکار است که به‌محض برپائي موزه در صلوات‌آباد از تمام روستاهای اطراف و به‌ويژه صلوات‌آباد مردم اشياء قديمي خود را برای حفاظت به موزه اهداء خواهند کرد. يعني آينده‌ی درخشاني برای توسعه‌ی اين موزه در راه مي‌باشد که به بزرگ‌ترين موزه‌ی کردستان شناسي تبديل خواهد شد.

باني و موٌسس " ام پي تي فواد "  در صلوات‌آباد سنندج          سيدمحمدفواد  ابراهيمي

به‌نام خالق زيبائي‌ها

طرح پيش‌نهادی شماره  1    

طرح پيش‌نهادی ايجاد پارکينگ عمومي و نمايشگاه دائمي در صلوات‌آباد

    با توجه به چشم‌اندازهای فراوان در اطراف روستای صلوات‌آباد سنندج و بسياری جاذبه‌های گردشگری در زمينه‌های طبيعي، مذهبي، هنری و علمي در داخل روستا و نظر ميراث فرهنگي و گردشگری استان کردستان، در جهت گسترش گردشگری در اين روستای زيبا که سرشار از جاذبه‌های توريستي و گردشگری است  و هجوم ايران‌گردان و گردشگران داخلي و خارجي به روستای صلوات‌آباد و کمبود محل برای پارک ماشين‌های گردشگران و بازديد کنندگان و ميهمانان، پيش‌نهاد مي‌نمايم: در بخشي از زمين‌های مراتع ملي قسمتي به ايجاد يک پارکينگ عممومي بزرگ اختصاص يابد. اين اقدام گذشته از رفع معضل ترافيک و سد معبر و ايجاد نظم در تردد گردشگران و اهالي، کارآفريني نيز در بر دارد.

مضافاً از آن‌جا که روستای صلوات‌آباد دارای باغات ميوه از همه نوع مي‌باشد و در ضمن مرمان هنرمند روستا به‌ويژه زنان در امر صنايع دستي همواره در نمايشگاه‌های شهر سنندج، مهارت خود را به بازديد کنندگان و افراد جامعه نشان داده‌اند، وجود يک نمايشگاه دائمي برای صنايع دستي در تمام فصول و عرضه‌ی محصولات باغي در فصل زراعي در بخشي از زمين‌های مراتع ملي در جنب روستای صلوات‌آباد، ضرورت تام دارد. اين امکانات باعث دلگرمي باغداران و هنرمندان شده که در توسعه‌ی کار خود بيشتر کوشا باشند و گردشگران نيز با خريد نيازهای خود به اقتصاد روستا کمک خواهند نمود. از تبعات ديگر اين اقدام مقيم ماندن اهالي در محل و عدم هجرت آن‌ها به شهرها برای جستن کار مي‌توان نام برد که حلال بسياری از مشکلات اجتماعي استان کردستان نيز مي‌شود.

اميد است با همکاری تمام مسئولان سازمان‌ها و دواير ذيربط از جمله ادارات تعاون و کار و امور اجتماعي، منابع طبيعي، بخشداری مرکزی، اداره‌ی برق در جهت نور رساني لازم برای جلوه‌ی بيشتر و زيباتر کردن، سازمان آب و حتي مخابرات و بانک‌ها و ... و مهمتر از اين‌ها اداره کنندگان روستای صلوات‌آباد ( دهياری و اعضای شورای اسلامي و نيروی انتظامي مستقر در روستا و البته همه‌ی ساکنان آن ديار ) اين طرح قابل اجراء و کم هزينه، عملياتي شده و در آينده‌ای نزديک شاهد محيطي سالم و  زندگاني تواٌم با اميد باشيم.  آنگاه با برپائي مجتمع علمي، آموزشي، فرهنگي و هنری ( ام پي تي فواد )  قطعاً صلوات‌آباد به‌صورت نگيني در بخش ييلاقي شهرستان سنندج خواهد درخشيد و تعالي و سعادت وافری برای جامعه در بر خواهد داشت. در آن صورت مردمان شهر بخشي از اوقات فراغت خود را به بازديد و خريد مايحتاج زندگي در نمايشگاه دائمي صلوات‌آباد اختصاص مي‌دهند و با تمديد انرژی شروع به کار مجدد خواهند نمود.                                                           

طرح پيش‌نهادی شماره  2    

طرح پيش‌نهادی زيبا سازی گردنه‌ی صلوات‌آباد و کمربند سبز جنگلي روستا

    با توجه به چشم‌اندازهای فراوان در اطراف روستای صلوات‌آباد سنندج و نظر ميراث فرهنگي و گردشگری استان کردستان، در جهت گسترش گردشگری در اين روستای زيبا که سرشار از جاذبه‌های توريستي و گردشگری است، پيش‌نهاد مي‌نمايم: در طرفين جاده‌ی پُر تردد و حياتي شرق سنندج، در محدوده‌ی از سه راهي دولت‌آباد تا بالای گردنه‌ی پُر منظره‌ی صلوات‌آباد، با هزينه‌ی بسيار کم، به مشجّر نمودن اقدام گردد. يعني کاشت درختان جنگلي قد کوتاه و مقاوم در برابر سرما و بوته‌های گل محمدی و ساير گل‌های متناسب با آب و هوای کوهستاني که نياز به آب فراوان نداشته باشند، برای رونق بخشيدن به صنعت گردشگری در چند فاز متوالي به‌عمل آيد.

مضافاً اگر حريم روستای صلوات‌آباد و حتي روستاهای مجاور با ايجاد يک کمربند جنگلي در حيطه‌ی مراتع ملي با نقشه‌ی مهندسي در شکل‌های هندسي مثلاً چند ضلعي‌ها   (  مثلث، مربع، 5 يا 6 يا 8 ضلعي  )  و يا منحني‌های بسته ( دايره، بيضي و غيره ) جنبه‌ی عملي پيدا نمايد، فوائد بيش از حد انتظاری خواهد داشت. اولاً محيطي سالم برای نفس کشيدن ساکنان و گردشگران به‌وجود مي‌آيد. ثانياً ساماندهي کنترل شده‌ای برای توسعه‌ی روستاها از نظر ساختمان سازی و مشخص شدن حريم مراتع ملي و قطع هرگونه سوء استفاده‌ی فردی از زمين‌های بسيار ناچيز به‌خصوص در صلوات‌آباد در بر داشته و ترکيب بسيار منظم و جلب توجهي برای بينندگان چه از داخل هواپيما در آسمان و چه در مسير ارتفاعات گردنه‌ی آسمانخراش صلوات‌آباد مهيّا مي‌گردد. ثالثاً اقدام به ساخت هر گونه پروژه‌ای عمراني در داخل روستا به‌عنوان مثال درست کردن ميدان بابا سيد ابراهيم در جلو مدرسه‌ها در زيارتان تايله و توسعه‌ی محوطه‌ی گردشگری آرامگاه بلبل کردستان مرحوم سيدعلي‌اصغر صلوات‌آبادی کردستاني برای جذب بيشتر توريست با وجود زيرساخت‌های اصولي، خيلي آسان‌تر مي‌شود.

اميد است با همکاری تمام مسئولان سازمان‌ها و دواير ذيربط از جمله ادارات تعاون و کار و امور اجتماعي، منابع طبيعي، راه و شهرسازی، بخشداری مرکزی، اداره‌ی برق در جهت نور رساني لازم برای جلوه‌ی بيشتر و زيباتر کردن، سازمان آب و حتي مخابرات و بانک‌ها و ... و مهمتر از اين‌ها اداره کنندگان روستای صلوات‌آباد ( دهياری و اعضای شورای اسلامي و نيروی انتظامي مستقر در روستا و البته همه‌ی ساکنان آن ديار ) اين طرح قابل اجراء و کم هزينه، عملياتي شده و در آينده‌ای نزديک شاهد محيطي بسيار سالم و خوش آب و هوا که زمينه‌ی سلامتي و شادماني افراد جامعه را فراهم مي‌آورد، باشيم.  آنگاه با برپائي مجتمع علمي، آموزشي، فرهنگي و هنری ( ام پي تي فواد )  قطعاً صلوات‌آباد به‌صورت نگيني در بخش ييلاقي شهرستان سنندج خواهد درخشيد و تعالي و سعادت وافری برای جامعه در بر خواهد داشت. در آن صورت مردمان شهر اوقات فراغت خود را در ميان باغات و درّه‌ها و در کنار جاذبه‌های توريستي خواهند گذراند و با تمديد انرژی شروع به کار مجدد خواهند نمود.        

طرح پيش‌نهادی شماره  3

طرح پيش‌نهادی واگزاری تورهای مسافرتي بازنشستگان به مرکز پروژه‌ی توريستي صلوات‌آباد

    با توجه به ازدحام جمعيت و تعداد خارج از حد متعارف ماشين و کمبود مکان برای ارائه‌ی خدمات شهری و ايجاد معضلات ترافيکي در معابر شهر بسيار متراکم و شلوغ سنندج، اگر موضوع اعزام مسافران به ساير نقاط کشور به‌ويژه تورهای تفريحي بازنشستگان شهرستان سنندج به مرکز پروژه‌ی توريستي صلوات‌آباد ( ام پي تي فواد ) محول گردد، تسهيل بسيار زيادی برای رفع ساير مشکلات شهری فراهم خواهد شد. لذا پيش‌نهاد مي‌نمايم:  صندوق بازنشستگي استان کردستان با يکي از اعضای ماهر و فعّال شرکت 4345 صلوات‌آباد در زمينه‌ی توريستي و گردشگری که دارای سابقه‌ در امر راهنمای تورهای مسافرتي و گردشگری مي‌باشد، قرارداد اجرای کار ببندد. قطعاً اين اقدام به امر کارآفريني در روستای بسيار نزديک به شهر سنندج يعني صلوات‌آباد کمک فراواني نموده و مانعي برای مهاجرت افراد جهت جويای کار به شهر سنندج خواهد بود.

طرح پيش‌نهادی شماره  4   

طرح پيش‌نهادی ترميم جاده‌ی قديمي صلوات‌آباد

    با توجه به چشم‌اندازهای فراوان و بسياری مناظر طبيعي اعم از باغات مو و درختان ميوه و چشمه‌سارها و مراتع خوش‌نما در اطراف جاده‌ خاکي قديمي صلوات‌آباد ( سنندج به همدان ) که از گردنه‌ی باجرخاني مي‌گذرد و دست‌ساز دوران جنگ جهاني بوده و به "جاده روسي" معروف است و هم‌چنين نظر ميراث فرهنگي و گردشگری استان کردستان، در جهت گسترش گردشگری و هجوم ايران‌گردان و گردشگران داخلي و خارجي به‌روستای صلوات‌آباد، پيش‌نهاد مي‌نمايم: با ترميم و شن ريزی و حتي آسفالت کردن اين جاده‌ی تاريخي که نوستالژی بسيار آشکار و مشهوری است، موجبات استفاده‌ی مردمان شهر سنندج و گردشگران را از زيبائي‌های کوهستاني و ييلاقي فراهم آورند. وجود مراکز پرورش اسب در کنار اين جاده امکان برقراری يک تفريح مفرّح را تسهيل نموده است. سواری با اسب و حتي الاغ در مسير جاده که خالي از تردد ماشين مي‌باشد، داوطلبان بسياری را جذب و گذشته از ورزش اسب سواری يک سفر ساده و کم هزينه به ارتفاعات باجرخاني را به ارمغان مي‌آورد. اگر درشکه‌ها و کالسکه‌های کوچک دو نفره و بزرگ خانوادگي به‌وسيله‌ی اسب و الاغ و حتي گاو در اين جاده‌ی نسبتاً طولاني از پائين گردنه تا بالای گردنه ( باجرخاني ) به حمل گردشگران بپردازند، هم تسهيل در رفتن به آن کوهستان بلند فراهم شده و هم عده‌ی زيادی به کار مشغول مي‌شوند. يعني کارآفريني در بر دارد.  بديهي است که باغداران روستای صلوات‌آباد محصولات باغي خود را در کنار اين جاده‌ی توريستي به گردشگران ارائه داده و هم‌چنين ايجاد رستوران‌ها و قهوه‌خانه‌ها در قسمت‌های مختلف کنار جاده تعداد فراواني از اهالي روستا را مشغول به‌کار و دل‌خوش به زندگاني خواهد نمود. قهوه‌خانه‌ی مشهور " سه‌ي بايزی " در نيمه‌راه گردنه‌ی باجرخاني که اکنون تعطيل و احياناً به خرابه تبديل شده، مجدداً احيا گرديده و بدون شک تمام افراد مسن شهرستان سنندج و روستاهای اطراف که در زمان‌های دور از آن جاده سفر کرده‌اند و از آب گوارای چشمه‌ی موجود در جوار قهوه‌خانه نوشيده و در راديات ماشين ريخته‌اند، بارها برای تداعي خاطرات گذشته به اين مکان مي‌آيند و به‌ کار گردشگری رونق مي‌بخشند. آب آبشارگونه که روی " هالو ماست‌ها " و ميوه‌هائي چون انگور و خيار و هندوانه و ... مي‌ريخت و آن‌ها را خنک نگه ‌مي‌داشت، برای اکثر افراد بالای 60 سال نوستالژی شيريني است. آن موقع برق و يخچالي در کار نبود و همان آب خنک نياز مسافران را برآورده مي‌کرد. راجع به اين موضوع سخن بسيار است. البته نبايد ابتکارات جديد را با توجه به امکانات امروزی ناديده گرفت که مي‌تواند، جاذه‌ی فراواني برای جلب توريست به‌وجود آورد. اميد است با همکاری تمام مسئولان سازمان‌ها و دواير ذيربط از جمله ادارات تعاون و کار و امور اجتماعي، منابع طبيعي، راه و شهرسازی، بخشداری مرکزی، اداره‌ی برق در جهت نور رساني لازم برای جلوه‌ی بيشتر و زيباتر کردن و حتي مخابرات و بانک‌ها و ... اين طرح قابل اجراء و کم هزينه، عملياتي شود. با اين کار قطعاً صلوات‌آباد به‌ قطب گردشگری در بخش ييلاقي شهرستان سنندج تبديل خواهد شد.                                                                

طرح پيش‌نهادی شماره  5 

طرح پيش‌نهادی ساخت " تله‌سي‌يژ " در داخل روستای صلوات‌آباد

    با توجه به بسياری جاذبه‌های گردشگری در زمينه‌های طبيعي، مذهبي، هنری و علمي در داخل روستای صلوات‌آباد  و نظر ميراث فرهنگي و گردشگری استان کردستان، در جهت گسترش گردشگری در اين روستای زيبا که سرشار از جاذبه‌های توريستي و گردشگری است  و هجوم ايران‌گردان و گردشگران داخلي و خارجي به روستای صلوات‌آباد و ... برای اشتغال‌زائي بيشتر و رونق‌بخشي به صنعت گردشگری پيش‌نهاد مي‌نمايم:

    بنا به‌حالت و ويژگي بسيار خاص و وضعيت توپوگرافي و محلي که صلوات‌آباد در آن واقع است، يک درّه‌ی مملو از خانه‌های متنوع با تردد مردمان در کوچه‌ و پس کوچه‌ها و نواهای مختلف و سر وصدای مراودات اجتماعي درون روستا و با تاٌسي و الگو برداری از کارهای مناطق گردشگری کوهستاني در بسياری کشورهای اروپائي و بازدهي بازار و سودآوری توريستي و ... موقعيت و بستر فوق‌العاده مناسبي برای درست کردن يک پروژه‌ی تفريحي تردد هوائي در آسمان روستای صلوات‌آباد وجود دارد. " تله‌سي‌يژ "  که سرمايه‌گزاری در آن سودبازده آني داشته و از آن‌جا که چنين تفريحي در منطقه‌ی غرب ايران اصلاً وجود ندارد، قطعاً با استقبال بي‌سابقه‌ی داوطلبان شهری از سنندج گرفته تا ساير شهرهای دور و نزديک روبه‌رو خواهد گرديد.

   دو رشته سيم هوائي با حرکت عکس هم ( دو طرفه )  از نزديکي پيچ جاده‌ی اصلي در حين ورود به صلوات‌آباد ( غرب روستا ) که آن محل به " پشت آسياب " معروف است، تا پيچ همان جاده اصلي در مکان خروج از صلوات‌آباد ( شرق روستا ) که نزديک به رستوران برادران سليمي است و به " کاني کوچکه ره‌ش" معروف است، با دو ايستگاه‌ چرخاننده‌ی صندلي‌ها يا کابين‌های شيشه‌ای بر روی سيم بگسل‌های محکم، امکان تفريحي بسيار مفرّح بر فراز آسمان روستای صلوات‌آباد فراهم مي‌آورد. بديهي است که انجام اين پروژه‌ی صنعتي توسط مهندسان و کارشناسان اين صنعت به‌سادگي قابل ساخت و در کمتر از يک سال راه‌اندازی شده و به بهره‌برداری مي‌رسد. شايد با يک ستون محکم و استاندارد که در نزديکي مسجد سادات روستا در قعر درّه بر افراشته مي‌شود، ديگر نيازی به ستون‌های کمکي نباشد. يعني فقط با يک ستون فلزی بلند دکل مانند، هدايت سيم‌ها از اين طرف روستا به آن طرفش ممکن گردد.

طرح پيش‌نهادی شماره  6 

طرح پيش‌نهادی ساخت "  تله‌ کابين " در کوهستان  واقع در شرق و جنوب روستای صلوات‌آباد

  با توجه به بسياری جاذبه‌های گردشگری در زمينه‌های طبيعي، مذهبي، هنری و علمي در صلوات‌آباد منطقه‌ی ييلاقي شهر سنندج و نظر ميراث فرهنگي و گردشگری استان کردستان، در جهت گسترش گردشگری در اين روستای زيبا که سرشار از جاذبه‌های توريستي و گردشگری است و هجوم ايران‌گردان و گردشگران داخلي و خارجي به منطقه‌ی صلوات‌آباد و ... برای اشتغال‌زائي بيشتر و رونق‌بخشي به صنعت گردشگری پيش‌نهاد مي‌نمايم:

 نظر به وجود کوه‌ها و درّه‌ها و مناظر بي‌نظير طبيعي در شرق و جنوب روستای صلوات‌آباد که انسان را به ياد کوه‌ها و درّه‌های گراند کانيون در قاره‌ی آمريکا مي‌اندازد و تمايل آدم‌ها به کوهنوردی و تماشای مناظر طبيعي از ارتفاعات بلند کوهستان و نزديکي اين مجموعه پتانسيل در چند قدمي شهر سنندج، برای تفريح جمعيت عظيم اين شهرستان در اوقات فراغت و هم‌چنين جذب توريست به منطقه‌ی کردستان و ... ايجاب مي‌نمايد که يک پروژه‌ی عظيم تله کابين  در چند فاز  با مطالعات و کارشناسي علمي و صنعتي و ساير بررسي‌های جانبي با سرمايه‌گزاری کلان احداث گردد.

 توجه برنامه‌ريزان شهر سنندج را به اين مقوله جلب مي‌نمايم که احداث "تله کابين" در آبيدر موجب اضمحلال کوه و طبيعت آبيدر زيبا شده و اگر به ساخت آن مبادرت کنند، بعداً پشيمان گرديده و اشتباهي پُر زيان به مناظر و وضع طبيعي شهر سنندج وارد شده که قابل جبران نمي‌باشد. لذا به‌جای آن به ساخت "تله کابين صلوات‌آباد" بپردازند که از بسياری جهات اصولي‌تر و ارزشمندتر و پر منفعت‌تر و بي‌ضررتر بوده و چون مصلحت نهائي و ضرورت استفاده از تفريح هوائي، وجود مناظر کوهستاني است که در ده کيلومتری شرق سنندج وجود دارد.

فاز اوّل تله‌کابين صلوات‌آباد:

 در دو راهي روستای خياره در جاده خاکي قديم صلوات‌آباد که طرح ترميم آن را ارائه داده‌ام ( طرح شماره 4 ) اوّلين ايستگاه تله کابين با آخرين دست‌آوردهای تکنولوژی و صنعتي بر پا گرديده و سيم‌های هوائي از بالای باغات و درّه‌ی مشجّر و رودخانه‌ی پُر آب روی پايه‌های مرتفع و محکم عبور کرده و امتداد آن به فاصله‌ی حدود دو سه کيلومتر تا پيچ واقع در پای " کوه گور و کاني کيسلان"  که به دو راهي " چه‌م ده‌روه‌ن هانيس" و " چه‌م دوله‌ری "  مي‌رسد و در  آن‌جا يک مجتمع ايستگاهي عظيم ساخته شده که برای "تله کابين" فاز دوم صلوات‌آباد که به بالای کوه کاني‌کيسلان مي‌رود، نيز سرويس خواهد داد.  الگو برداری از کارهای مناطق گردشگری کوهستاني در بسياری کشورهای اروپائي کمک کننده و اين پروژه‌ی تردد هوائي در آسمان باغات روستای صلوات‌آباد تفريحي بي‌نظير در منطقه‌ خواهد بود و قطعاً با استقبال بي‌سابقه‌ی داوطلبان شهری از سنندج گرفته تا ساير شهرهای دور و نزديک روبه‌رو خواهد گرديد.                                                            

فاز دوم تله‌کابين صلوات‌آباد:

در دو راهي " چه‌م ده‌روه‌ن هانيس" و " چه‌م دوله‌ری " يک مجتمع ايستگاهي عظيم ساخته شده که برای تله کابين فاز دوم صلوات‌آباد  شروع پرواز از طريق سيم‌ها در کابين‌ها به بالای کوه کاني‌کيسلان مي‌باشد. قطعاً با حضور مهندسان و متخصصان اين صنعت پُر درآمد و با الگو برداری از کارهای مناطق گردشگری کوهستاني در بسياری کشورهای اروپائي، پروژه به انجام خواهد رسيد.  اين امکان تردد هوائي در ارتفاعات کوه‌های صلوات‌آباد تفريحي بي‌نظير در منطقه‌ خواهد بود و گذشته از کارآفريني و ايجاد ولوله‌ی‌ شادی‌بخش، قطعاً با استقبال بي‌سابقه‌ روبه‌رو خواهد گرديد.

فاز سوم تله‌کابين صلوات‌آباد:

در بالای کوه " کاني‌کيسلان" ايستگاه عظيم درست شده و شروعي برای پرواز کابين‌های هوائي در فراز يال‌ کوه‌های مرتفع " کاني کيسلان " و " به‌ردی‌بزمان هانيس "  تا بالای کوه " ريحانه گه‌وره " در نزديکي مياوران مي‌باشد. در آن‌جا ايستگاه و امکانات رفاهي ساخته مي‌شود. اعم از پناهگاه‌ برای کوهنوردان و حتي پيست اسکي و ... اين امکان تردد هوائي در ارتفاعات کوه‌های سر به‌فلک کشيده که در يک آن مي‌توان چندين روستا و مناظر زيبای آن‌ها را از آسمان تماشا نمود، تفريحي بي‌نظير در غرب ايران مي‌شود و گذشته از کارآفريني و ايجاد ولوله‌‌ی شادی‌بخش، قطعاً با استقبال بي‌سابقه‌ روبه‌رو خواهد گرديد.

فاز چهارم تله‌کابين صلوات‌آباد:

از ايستگاه عظيم بالای کوه " ريحانه گه‌وره " در نزديکي مياوران خط هوائي سيم‌های تله کابين راه خود را از يال کوه‌های جنوب روستای ييلاقي هانيس در پيش گرفته تا به بالای " کوه  گوژه " در جنوب صلوات‌آباد مي‌رسد. در اين‌جا نيز ايستگاه و امکانات رفاهي ساخته مي‌شود. حتي پناهگاه‌ و رستوران و پيست اسکي برای علاقمندان و ...

فاز پنجم تله‌کابين صلوات‌آباد:

 با دنبال کردن شرح طرح‌های چهار فاز قبلي " تله‌کابين صلوات‌آباد"  به آخرين فاز مي‌رسيم که تکميل کننده‌ی پروژه‌ی بسيار بزرگ " تله‌کابين صلوات‌آباد" خواهيم بود. از ايستگاه عظيم بالای " کوه  گوژه " در جنوب صلوات‌آباد سير نزولي سيم‌های هوائي " تله کابين " به‌طرف ايستگاه اوّل در دو راهي خياره شروع مي‌گردد. بديهي است که اگر از نظر اعتبار و بودجه مشکل نباشد، شايد در کمتر از پنج سال " تله کابين صلوات‌آباد" تکميل گردد. الگو برداری از کارهای مناطق گردشگری کوهستاني در بسياری کشورهای اروپائي، ضرورت تام دارد.  اين امکان تردد هوائي در ارتفاعات کوه‌های سر به‌فلک کشيده که در يک آن مي‌توان چندين روستا و مناظر زيبای آن‌ها را از آسمان تماشا نمود، تفريحي بي‌نظير در غرب ايران شده و گذشته از کارآفريني و ايجاد ولوله‌‌ی شادی‌بخش، قطعاً با استقبال بي‌سابقه‌ی داوطلبان شهری از سنندج گرفته تا ساير شهرهای دور و نزديک روبه‌رو خواهد گرديد.

                                                                      سيدمحمدفواد  ابراهيمي   مديرعامل ( ام پي تي فواد )

اشتراک گذاری:
سید محمد فواد ابراهیمی
نویسنده
سید محمد فواد ابراهیمی
افزودن نظر :